Wat kan je doen tegen spierpijn?

Een geweldige work-out gehad, je hebt alles gegeven. Niets beter dan het gevoel wanneer je net uit de fitness komt en helemaal leeggetraind bent! Tot de dagen erna… Overal spierpijn bij elke beweging die je doet. Door je spieren uit te putten ga je melkzuur creëren wat zorgt voor dit irritante gevoel. Hoewel veel mensen denken dat je enkel goed getraind hebt als je spierpijn hebt is dit niet altijd waar. Vaak is dit enkel het geval bij de eerste trainingen en wordt het daarna al een stuk minder. Het hangt dus eerder af van hoeveel je gewoon bent dan hoe hard je hebt getraind. Maar wat kan je nu juist doen tegen spierpijn? Wij geven je 5 tips om de pijn te verzachten!

Man toont bicep met spierpijn

5 tips om spierpijn te verminderen

1. Neem een warm bad

Stramme spieren kan je eenvoudig doen ontspannen door warmte. Een warm bad kan wonderen doen in dit geval. Een halfuurtje dobberen in het warm water en je zal je al een stuk beter voelen.

2. Doe aan lichte cardio

Om het opgebouwde melkzuur in de spieren te verminderen kan je aan lichte cardio doen. Denk hierbij aan fietsen, wandelen of lichtjes lopen. Door het rustig bewegen zal het melkzuur loskomen en vergaan. Daarnaast zullen stramme spieren ook opwarmen en verder loskomen.

3. Gebruik een ontstekingsremmende crème

Een andere manier om de pijn te verzachten in het gebruiken van een crème of spray tegen ontsteking. Een aantal voorbeelden hiervan zijn reflex spray of tijgerbalsem. Deze sprays geven een warm gevoel en zullen tijdelijk de pijn verlichten.

4. Eet eiwitrijke voeding

Als je hard getraind hebt moet je natuurlijk ook voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen om je spieren terug te laten herstellen. De belangrijkste voedingstoffen hiervoor zijn eiwitten. Daarom is het essentieel als je veel sport om ook voldoende eiwitten binnen te krijgen. Enkele voorbeelden van eiwitrijke voeding zijn melk, yoghurt, vlees, vis enz. Een aanvullende eiwitshake kan je herstel ook bevorderen maar is zeker geen vervanging van je voeding.

5. Neem voldoende rust

Last but not least.. Rust! Misschien wel een van de belangrijkste factoren van een goed herstel is rust. Vaak trainen is goed maar voldoende rust nemen is dan noodzakelijk. Train dus niet elke dag dezelfde spieren. Laat zeker een dag rust tussen voor je weer dezelfde spier traint.

Persoon ligt in bed

Extra

Ook voedingssupplementen kunnen helpen tegen spierpijn. Een voorbeeld hiervan is creatine. Lees hier alles over creatine.