Snel overtollig buikvet verbanden? 7 tips om snel af te vallen

Wanneer je start met een dieet vliegen de kilo’s er in begin meestal snel af. Enkel dat hardnekkige buikvet blijft aanwezig. Vaak is buikvet verbranden een van de moeilijkste en laatste stappen van je dieet. De omgeving rond de navel en op de heupen zijn namelijk de laatste plaatsen waar dat het vet zal verdwijnen. Gelukkig zijn er een aantal waarbij je dit proces kan versnellen en je toch dat hardnekkige buikvet kan verbranden!

Lees hieronder verder en ontdek alle tips en tricks!

Plaatselijk vet verbranden bestaat niet

Over afvallen gaan er een heleboel mythes de ronde. Zo wordt er vaak verteld dat je zelf kan kiezen op welke plek je vet wil verliezen. Door bijvoorbeeld extra buikspieroefeningen te doen of speciale behandelingen te volgen zou je zo eenvoudig buikvet kunnen verliezen. Niets is minder waar. Voor eens en voor altijd: Plaatselijk vet verliezen bestaat niet. Waar je het eerst vet zal verbranden hangt af van verschillende factoren zoals je genen, het soort oefeningen die je doet, je voeding, je leeftijd, je geslacht, … Hier heb je dus absoluut geen rechtstreeks vat op. Wat we wel weten is dat het gebied rond de navel/onderbuik en de heupen vaak de laatste plekken zijn waar het vet weggaat.

Aantal calorieën in < aantal calorieën uit

De algemene regel om vet te verbranden is om meer calorieën te gaan verbruiken dan je hebt opgegeten. Zo simpel is het meestal. Tel hoeveel calorieën je per dag nodig hebt en ga daar 200-500 kcal onder zitten om geleidelijk aan af te vallen. Ga ook niet te diep onder dat cijfers anders heb je het risico dat je ook spieren gaat verbranden.

Enkele tips om toch snel buikvet te verbranden

Zoals eerder aangehaald is het onmogelijk om rechtstreeks buikvet te gaan verbranden. Er zijn wel enkele manieren waarmee je tijdelijk er minder opgeblazen kunt uitzien en zo dus het idee kan wekken dat je minder buikvet hebt.

  • Eet regelmatig lichte maaltijden zodat je niet opgeblazen bent en je metabolisme steeds actief blijft
  • Verlaag je algemeen vetpercentage
  • Vermijd voedingsmiddelen waardoor je vocht gaat vasthouden (vocht is meestal de boosdoener van dat opgeblazen gevoel)
  • Doe buikspieroefeningen om je core te verstevigen
  • Vermijd stress (zorgt voor extra hormonen waardoor je weer zal opblazen)
  • Vervang suikerhoudende dranken door water
  • Neem voldoende rust (8u/nacht slaap is aangeraden)
2 vrouwen die buikvet verbranden

Gezond afvallen heeft tijd nodig

Er bestaan verschillende crashdiëten waarbij je op enkele weken tijd tientallen kilo’s zou afvallen. Dit kan in sommige gevallen inderdaad zo zijn maar hou er rekening mee dat dit meestal niet blijvend is. Door ineens je lichaam veel minder calorieën te laten innemen gaat je lichaam na een aantal weken in zogezegde overlevingsmodus. Nadat je dus enkele kilo’s bent afgevallen zal je metabolisme volledig stilvallen om te kunnen overleven. Hierdoor wordt het achteraf nog moeilijker om verder vet te verbranden. Weet ook dat die eerste verloren kilo’s meestal voor een groot deel bestaan uit vocht en maaginhoud. Daarom zijn er mensen die op 1 dag bijvoorbeeld 2 kilo kunnen afvallen. Dit is natuurlijk voor 90% vocht en maaginhoud.

Gezond afvallen heeft tijd nodig. Begin met wat meer te sporten, lijst je calorie inname en verbruik op per dag en bouw zo stelselmatig af. Hierdoor blijft je metabolisme actief en zal je ook op lange termijn van je vet af geraken. Een goede maatstaf is om 2 kilo per maand te gaan verliezen. In het begin gaat dit meestal wat sneller en zal het aantal kilo’s wat hoger liggen. Bouw stap voor stap af en begin niet meteen met alles te verbieden. Enkele tips om je calorieën stelselmatig af te bouwen vind je in ons blogartikel over afvallen.

Naast je voeding is meer beweging natuurlijk ook een manier om meer calorieën te gaan verbruiken. Begin eenvoudig met elke dag een wandeling of een fietstocht van een half uur te doen. Bouw rustig aan op en breng wat variatie aan zodat het leuk blijft. Als extra kan je thuis nog enkele oefeningen om je spieren te verstevigen en je basisconditie verder te ontwikkelen. Je kan hiervoor verschillende online kanalen raadplegen zoals bijvoorbeeld YouTube. Een leuk aanknopingspunt is onderstaande video met verschillende oefeningen die je thuis kan doen. Enjoy!