Wat is creatine? Uitgelegd in 4 simpele stappen

Creatine is naast eiwitshakes een van de meest gehypete voedingssupplementen van het moment. Je kan ze tegenwoordig overal krijgen. In de supermarkt, bij de apotheker, in fitnesscentra en online via webshops. Maar wat doet creatine nu juist? Hoe kan creatine jouw sportprestaties verbeteren? Hieronder gaan we verder in op de werking van creatine en wat de voordelen voor jou kunnen zijn.

creatine

Samenstelling

Wat velen niet weten is dat creatine een lichaamseigen stof is die zich voornamelijk in onze spieren bevindt. Hoewel veel mensen negatief tegenover creatine staan is dit dus een perfect natuurlijke stof. Creatine zelf wordt aangemaakt in de lever en de nieren en wordt tegelijkertijd weer afgebroken door de nieren en uitgestoten via de urine als creatinine.

Werking

Wanneer je explosieve krachtinspanningen doet zoals bijvoorbeeld gewichtheffen of sprinten dan dalen je energiereserves in de spieren. Om energie te produceren gaan de spieren de stof ATP afbreken. Bij de afbraak van ATP komt er energie vrij. Om je ATP-reserves op peil te houden hebben je spieren creatinefosfaat nodig. Deze voorraad creatinefosfaat kan je verder aanvullen of uitbreiden door een extra creatinesupplement in te nemen. Door het innemen van een extra creatinesupplement ga je dus explosiever kunnen trainen en een iets langere uithouding hebben.

Man doet aan gewichtheffen

Is creatine geschikt voor mij?

Aangezien creatine een perfect natuurlijke stof is kan iedereen (in normale gezondheid) het nemen. Natuurlijk is het verstandig om je steeds aan de aanbevolen dosering te houden. Zowel beginnende als meer ervaren sporters kunnen baat hebben bij extra creatinegebruik.

Hoe gebruik ik creatine?

Jarenlang werd er gezegd dat creatine het beste werkt met een oplaadfase waarbij je gedurende de eerste twee weken een extra hoge dosis inneemt. Dit is tegenwoordig achterhaald en een dagdosering van 5 gram is meer dan voldoende om effect te hebben. Er wordt aangeraden om dit 5 gram op je nuchtere maag te nemen of met een suikerhoudende drank. Dit zou zorgen voor een optimale opname in je spieren.

Te hard getraind? Lees dan snel in ons blogbericht wat je tegen spierpijn kan doen.