Hoe blijf je thuis fit zonder fitnesstoestellen?

Nu we al enkele weken in lockdown zitten wordt het moeilijker en moeilijker om fit te blijven. Sportclubs zijn dicht, fitnesscentra hebben de deuren gesloten en je mag enkel voor essentiƫle verplaatsingen je huis verlaten. Toch kan je ook thuis fit blijven zonder professionele fitnesstoestellen. In onderstaand artikel tonen we je verschillende manieren om thuis fit te blijven zonder dure fitnesstoestellen of fitnessapparatuur.

Thuis fit blijven zonder fitnesstoestellen

Conditie op peil houden

De eerste en meest voor de hand liggende optie om thuis fit te blijven zonder fitnesstoestellen is joggen of fietsen. Nu dat de meeste mensen extra tijd hebben door thuiswerk is dit een ideale manier op je conditie op peil te houden of verder uit te bouwen. Joggen of fietsen in je directe omgeving is ook een van de enige buitenactiviteiten die je momenteel mag beoefenen van de overheid.

Van nul starten met joggen? Kijk dan zeker eens naar de Start 2 Run app met Evy Gruyaert. In deze app begeleidt Evy Gruyaert je in verschillende sessies tot je een afstand van 5 km kan lopen.

Home workout

Een andere manier om thuis aan je conditie/spieren te werken is een home workout. Een home workout is een reeks van oefeningen die je in je woonkamer of je tuin kan uitvoeren. Hierbij heb je geen fitnesstoestellen nodig. Een handig kanaal om voorbeelden van deze workouts te vinden is YouTube. Daar vind je namelijk verschillende workouts die je thuis kan nadoen.

Als voorbeeld zie je hieronder een 30 min durende home workout waarbij je stevig aan je conditie werkt. Veel plezier šŸ˜‰ !

Ben je na het kijken van deze home workout nog niet voldaan? Bekijk dan ons artikel waarin we de 5 beste buikspieroefeningen voor thuis oplijsten.

Fitness elastieken

Een nieuwe rage zijn de fitness elastieken of fitness rekkers. Deze elastieken kan je eenvoudig online bestellen voor nog geen 10 euro. Dat is een heel pak goedkoper dan de meeste professionele fitnesstoestellen. Afhankelijk van het model kan je de elastieken gebruiken om ter plaatse oefeningen te doen of kan je de fitness elastieken zelfs vastmaken aan deuren of muren.

Fitnesselastieken en fitnessrekkers kan je eenvoudig online bestellen bij bijvoorbeeld bol.com.

Afvallen zonder sporten

Iets wat veel mensen niet weten is dat je ook perfect kan afvallen zonder te moeten sporten of zonder gebruik van extra fitnesstoestellen. Voeding speelt hierin een hele grote factor. De algemene regel zegt dat je afvalt wanneer je meer calorieĆ«n verbrandt dan dat je er opeet. Begin tijdens deze lockdown eens met het opschrijven van wat je allemaal eet op Ć©Ć©n dag. Haal dan de ongezonde zaken er tussenuit zoals bijvoorbeeld frisdranken, snoep, suiker, chocolade, … en vervang deze door gezonde alternatieven. Drink de hele dag door ook genoeg water. Dit bevordert de spijsvertering en draagt ook bij aan de algemene gezondheid.

Wanneer je dan nog boven je dagelijkse caloriebehoefte uitkomt is het de moment om bepaalde dingen te schrappen. Veel hoeft dit niet te zijn. Om zoveel mogelijk spiermassa te behouden raden we aan om niet verder dan 200-500 kcals onder je caloriebehoefte uit te komen. Wil je nog meer tips om af te vallen? Lees dan ons artikel over hoe je snel kan afvallen.

Rome is ook niet in 1 dag gebouwd

Hoewel er tegenwoordig van alle kanten een drang komt om meer te sporten moet je jezelf zeker niet gaan overtrainen. Wanneer je niet gewoon bent om intensief en regelmatig te sporten is het belangrijk om rustig op te bouwen. Rome is immers ook niet in 1 dag opgebouwd. Bouw week na week rustig op en voel zelf aan bij welke oefeningen je het best voelt.

Begin met een rustige wandeling en wat eenvoudige oefeningen en bouw zo week na week verder op. Laat je vooral niet opjagen door die perfecte fitbabes/dudes op sociale media. Ieder lichaam reageert anders en heeft een andere benadering nodig. Sporten is gezond zolang je niet overdrijft en het op je eigen tempo doet. Toch last van spierpijn de dag erna? Lees dan ons artikel over wat je kan doen tegen spierpijn.