De beste 5 buikspieroefeningen die je thuis kan doen voor een sixpack

Een strakke buik is de ultieme droom voor veel mensen. Naast een gezonde voeding en voldoende beweging kan je met deze buikspieroefeningen voor thuis ook al enkele stappen zetten richting die platte buik. Bovendien kan je veel van deze buikspieroefeningen eenvoudig in je woonkamer doen. Geen reden meer dus om niet te gaan voor die keiharde buikspieren!

Sit-ups

De nummer 1 van de buikspieroefeningen die je perfect thuis kan doen is de sit-up. Ga op je rug liggen en en hou je benen in een hoek van 90 graden. Probeer nu je hoofd naar het plafond te brengen. Concentreer je hierbij op je buikspieren en probeer je nek zo min mogelijk op te spannen. Een andere buikspieroefening voor thuis waarbij je de zijdelingse buikspieren aanspreekt is de air bicycle. Hierbij ga je afwisselend je elleboog naar de tegenovergestelde knie brengen. Een voorbeeld zie je hieronder.

Vrouw doet buikspieroefeningen
Air bicycle buikspieroefening

Leg raises

Ga op je rug op de grond liggen. Als dit te hard is kan je altijd een yogamatje nemen om op te liggen. Leg je armen naast je lichaam en trek je benen op. Hou je benen zo recht mogelijk en laat ze zakken tot net voor de grond. Trek ze dan explosief weer op. Dit is de ultieme buikspieroefening voor het creëren van die sixpack.

Wil je het nog pittiger maken? Hou je benen dan 5 centimeter boven de grond 5 seconden stil voor je ze weer optrekt. Zo zet je extra spanning op die buikspieren. Is deze buikspieroefening net iets teveel van het goede? Begin dan met licht geplooide benen, dit maakt het iets eenvoudiger. Begin steeds rustig aan en voel zelf aan wat kan en niet kan. Deze oefening is namelijk een van de moeilijkere buikspieroefeningen dus niet getreurd als dit niet meteen perfect lukt.

leg raises buikspieroefening
Leg raises buikspieroefening

Planken

Planken is niet meteen de eerste buikspieroefening die bij de meeste mensen als eerste naar voren komt. Planken is nochtans een super effectieve oefening voor zowel rug- als buikspieren. Je traint er namelijk heel je “core” mee (of ook wel romp genoemd). Daarnaast is dit een eenvoudige buikspieroefening voor thuis. Steun op je ellebogen en tenen en hou je lichaam zo recht mogelijk. Begin rustig met bijvoorbeeld 10 seconden en bouw daarna verder op tot je steeds langer kan planken. Probeer steeds de spanning in je buikspieren en onderrug te houden.

Vrouw doet aan planken
Plank buikspieroefening

Dumbell side bend

Misschien iets minder effectief voor die sixpack maar zeker niet minder belangrijk zijn de dumbell side bends. Met deze oefening gaan we vooral de focus leggen op de schuine buikspieren. Deze buikspieren staan ook wel bekend voor de V vorm van je sixpack. Deze buikspieroefening kan je in de fitness met een dumbell doen of gewoon thuis met iets zwaars in je hand. Hierdoor is dit ook een van de ideale buikspieroefeningen voor thuis waarbij je bijvoorbeeld gebruik maakt van een fles melk of water in je hand.

2 dumbells van 2kg
Dumbell side bend buikspieroefening

Wil je nog extra oefeningen doen voor je buikspieren? Kijk dan ook zeker even op YouTube voor extra voorbeelden.

Conclusie

Is jouw fitness gesloten of heb je niet genoeg tijd om ernaartoe te gaan? Dan is dit niet meteen een probleem. Er zijn namelijk tal van buikspieroefeningen die je perfect thuis kan doen. Zo hou jij je buikspieren in topconditie of bouw je verder aan die sixpack. Niet elke buikspieroefening is even eenvoudig. Het is dus ook persoonlijk welke buikspieroefening voor jou het best zal werken. Enkel het toepassen van deze buikspieroefeningen voor thuis is natuurlijk nog maar een klein deel van het geheel. Een ander groot deel voor het krijgen van een sixpack zal je voeding zijn. Buikspieren worden namelijk enkel zichtbaar bij een lager vetpercentage.

Wil je naast buikspieren ook tips voor af te vallen? Lees dan zeker ons blogbericht over hoe je eenvoudig kan afvallen.